Czesław Gogołkiewicz
żeglarz, projektant jachtów
1938 - 1980
miejsce pochówku:
nieznane, w morzuu
żeglarz, projektant jachtów
ur. 18 września 1938 r. w Toruniu, zm. 26 listopada 1980 na Atlantyku
miejsce pochówku: nieznane, w morzu
Po ukończeniu liceum zdecydował się na studia na Politechnice Gdańskiej, gdzie ukończył Wydział Budowy Okrętów. W 1962 roku przeniósł się do Szczecina, gdzie znalazł zatrudnienie w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej, późniejszej Morskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi, z którą był związany do 1979 roku. Odkąd zamieszkał w Szczecinie, poświęcił się całkowicie żeglarstwu. W 1963 roku był współzałożycielem Jacht Klubu „Pasat" przy Szczecińskiej Stoczni Jachtowej, do którego należała wiekszość pracowników stoczni. Sam żeglował regatowo, był mistrzem i wicemistrzem Polski w klasie Folkboat, siedmiokrotnie zdobywał tytuł Mistrza Polski w żeglarstwie morskim, zdobył także tytuł Mistrza Polski w żeglarstwie samotnym. W 1977 roku zdobył patent kapitański. Pod koniec lat 70. Zaangażował się projekt budowy jachtu „Raczyński II”, budowany w stodole pod Sandomierzem dla Francuza polskiego pochodzenia.
W tym projekcie nic nie funkcjonowało zgodnie z regułami gospodarki socjalistycznej, niż zatem dziwnego, że postaci zaangażowane w powstanie super jachtu szybko napotkały problemy z milicją i prokuraturą. Ostatecznie jacht udało się zbudować, w regatach samotnych żeglarzy OSTAR ’80 popłynął na nim właśnie Czesław Gogołkiewicz. Po 29 dniach żeglugi był już bardzo blisko mety, niestety kuter ściął maszt jachtu i żeglarz musiał się wycofać.
Po remoncie jachtu w Ameryce podjął próbę przeprowadzenia jachtu do Polski. Zebrano dość przypadkową załogę i jacht wyruszył przez jesienny Atlantyk. Podczas bardzo silnego sztormu za burtę wypadł sterujący jachtem francuski żeglarz, zastąpił go Czesław Gogołkiewicz. Niestety, także on został zmyty przez jedną z kolejnych fal. Jacht próbowano holować, ale po zerwaniu holu i ewakuacji załogi jego losy zostały przesądzone.
Edukacja i kariera zawodowa:
Przez wiele lat pracował w Morskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi w Szczecinie. Pełnił funkcję kierownika biura projektowego, a w latach 1966-1979 głównego konstruktora. Sprawował nadzór nad budową jachtów typu: Antares, DZ, Enif, Folkboat, Orion. Był głównym konstruktorem jachtów: typu Ara (pierwszy polski jacht wykonany z laminatów poliestrowo-szklanych), typu Taurus (Zryw, Janosik), Spaniel, Spaniel II. Kierował grupą wspaniałych fachowców, koordynował prace biura konstrukcyjnego, pozwalał na realizację pomysłów swoich ludzi dając im wiele swobody twórczej.
Nagrody i wyróżnienia:
Srebrny Krzyż Zasługi